Neutralisation af hunde og katte

Hunde

Hanhunde

Der er fordele og ulemper både ved at kastrere eller ikke at kastrere din hanhund.

• Undlader du at kastrere, kan nogle hanhunde have en dominerende adfærd og være svære at styre. De kan forsøge at stikke af, når der er tæver i løbetid i nabolaget. Og de kan blive frustrerede, fordi de ikke får lov at få udløb for deres naturlige kønsdrift.
  • Får du derimod din hanhund kastreret, vil dens stofskifte ændre sig, og hvis man ikke er opmærksom på dette når man fodrer, kan hunden blive overvægtig. Nogle hunderacer kan få en tør og kedelig pels efter neutralisation.
  • Er du i tvivl om kastraktion, kan vi foretage en kemisk kastration. Hunden får her lagt et lille implantat i nakken, og kastrationen har effekt i ca. 6 måneder. Her kan man så vurdere, om man ønsker en kirurgisk kastration.

OBS: Hos nogle hanhunde falder én eller begge testikler ikke ned i pungen. Dette øger risikoen for testikelkræft, og vi anbefaler derfor kastration af disse hunde.

Hunhunde

Også hos tæven er der fordele og ulemper ved at sterilisere - og ved at lade være.

• Uden sterilisation kommer tæven i løbetid ca. hver 5. måned. Hos nogle giver det store gener for ejeren, idet den kan bløde på gulvet og i møblerne, men også kan finde på at stikke af, hvis der er hanhunde i nærheden. Dette indebærer naturligvis en risiko for uønsket drægtighed.
  • Nogle tæver bliver falsk drægtige. De tror de skal have hvalpe og begynder at bygge rede, finder måske tøjdyr, som de passer som deres hvalpe. Nogle tæver begynder endda at producere mælk. Falsk drægtighed kan være meget generende, både for hund og ejer, og det kan blive nødvendigt med medicinsk behandling.
  • Når intakte tæver bliver ældre, stiger risikoen for brystkræft, livmoderkræft og livmoderbetændelse. Livmoderbetændelse er en livstruende tilstand, som kræver operation.
  • Som hos hanhunde, ændrer tævers stofskifte sig også ved sterilisation, med risiko for overvægt til følge. Der kan desuden også ske ændringer i pelsens struktur.

Katte

Hankatte

Kastration af hankatte er et hurtigt og forholdsvis simpelt indgreb.

• Vi anbefaler at kastrere hankatte, som ikke skal indgå i avlen.
  • En kastreret hankat er sjældnere i slåskampe med andre katte, og har dermed mindre risiko for at få rifter og bylder.
  • En kastreret hankat løber sædvanligvis ikke langt væk.
  • Kastration af katte mindsker antallet af vilde killinger. Vilde killinger lever ofte et hårdt liv og dør tidligt pgra sygdom og sult.

OBS: For at holde dens vægt nede, skal en kastreret kat skal have mindre at spise. Eventuelt en anden type foder

Hunkatte

Vi anbefaler at sterilisere din hunkat, hvis den kommer udenfor og man ikke ønsker killinger.

• En hunkat der ikke er steriliseret, har stor risiko for at blive drægtig.
  • Det er muligt at give katten p-piller i en kortere periode, men langvarigt brug af p-piller medfører stor risiko for brystkræft.
  • Det er billigere at sterilisere sin hunkat, end at give den p-piller hele livet.
  • Desuden er der risiko for at man glemmer at indgive pillen, at katten spytter den ud eller kaster den op. Så kan katten alligevel blive drægtig, og kan få misdannede killinger.

OBS: Regulér fodringen, da sterilidstion også hos hunkatten øger risikoen for overvægt.