Neutralisation

hund

Hanhunden

Der er fordele og ulemper, både ved at kastrere sin hanhund, og ved at lade den forblive intakt. Hvis man vælger at lade være med at kastrere, kan nogle hanhunde have en mere dominerende adfærd, og dermed være sværere at styre. De kan forsøge at stikke af, når der er tæver i løbetid i nabolaget, og de kan blive frustrerede, fordi de ikke får lov at få udløb for deres naturlige kønsdrift. Hvis man får sin hanhund kastreret, vil dens stofskifte ændre sig, og hvis man ikke er opmærksom på dette når man fodrer, kan hunden blive overvægtig. Nogle hunderacer kan få en tør og kedelig pels efter neutralisation.

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt det er en god idé at kastrere, kan man foretage en kemisk kastration. Hunden får her lagt et lille implantat i nakken, og kastrationen har effekt i ca. 6 måneder. Her kan man så vurdere, om man ønsker en kirurgisk kastration.

Hos nogle hanhunde falder en eller begge testikler ikke ned i pungen. Dette er arveligt, og der er en øget risiko for testikelkræft, og vi anbefaler derfor altid kastration af disse hunde.

Tæven

Også hos tæven er der både fordele og ulemper, både ved at sterilisere, og ved at lade være. Uden sterilisation kommer tæven i løbetid ca. hver 5. måned. Hos nogle giver det store gener for ejeren, idet den kan bløde på gulvet og i møblerne, men også kan finde på at stikke af, hvis der er hanhunde i nærheden. Dette indebærer naturligvis en risiko for uønsket drægtighed.

Nogle tæver bliver falsk drægtige. Dette vil sige, at de tror de skal have hvalpe, og derfor begynder at bygge rede, og måske finder tøjdyr, som de passer som deres hvalpe. Nogle tæver begynder endda at producere mælk. Falsk drægtighed kan være meget generende, både for hund og ejer, og det kan blive nødvendigt med medicinsk behandling.

Når intakte tæver bliver ældre, stiger risikoen for brystkræft, livmoderkræft og livmoderbetændelse. Livmoderbetændelse er en livstruende tilstand, som kræver operation.

Som hos hanhunde, ændrer tævers stofskifte sig også ved sterilisation, med risiko for overvægt til følge. Der kan desuden også ske ændringer i pelsens struktur.

Her ses en normal livmoder og æggestokke fra en hund.

Her ses en Golden Retriever, der lider af en livmoderbetændelse. Dette billede er taget under operationen, hvor livmoder med betændelse og æggestokke fjernes. Livmoderen er kraftig udspilet pga. betændelse indvendigt.

Kat

Hankatten

Kastration af hankatte er et hurtigt og forholdsvis simpelt indgreb. Vi anbefaler altid kastration af hankatte, som ikke skal indgå i avlen. Kastrerede hankatte har mindre risiko for at komme i slåskampe med andre katte, og dermed få rifter og bylder, og de har mindre risiko for at løbe langt væk. Desuden er kastration af katte med til at mindske antallet af vilde killinger, som lever et hårdt liv, og ofte dør tidligt at sygdom og sult.

Man skal efter kastration af katte være opmærksom på, at de skal have mindre at spise, og eventuelt et andet foder, for at holde deres vægt nede.

Hunkatten

Vi anbefaler, at man får sin hunkat steriliseret, hvis den kommer udenfor og man ikke ønsker killinger.

En hunkat der ikke er steriliseret, har stor risiko for at blive drægtig. Det er muligt at give katten p-piller i en kortere periode, men langvarigt brug af p-piller medfører stor risiko for brystkræft. Desuden er der risiko for at man glemmer at indgive pillen, at katten spytter den ud eller kaster den op, eller at den ikke er hjemme. Så kan katten alligevel blive drægtig, og kan få misdannede killinger. Desuden er det billigere at sterilisere sin hunkat, end at give den p-piller et helt liv.

Som ved kastration af hankatte er der også hos hunkatten risiko for overvægt, hvis ikke fodringen reguleres.

Kontakt Dyrlægerne Univet