Kattevaccinationer

Styrk kattens immunforsvar med vaccination

Kattekillinger

Vi anbefaler, at alle killinger gennemgår et basis vaccinationsprogram, hvor første vaccination er ved 8 ugers alderen, og derefter ved 12 og 16 uger. Katten bør derefter årligt revaccineres mod kattesyge, katteinfluenza, chlamydia og evt. felin leukæmi.

Katteinfluenza

Katteinfluenza forebygges med vaccination. Katteinfluenza er en infektion i kattens øvre respirationsveje. Sygdommen foresages primært af en herpesvirus (Rhinotracheitis felis) og calicivirus, mens de resterende 10 - 20% skyldes blandt andet bakterien Chlamydia og andre vira.

Herpesvirus

Herpesvirus (Rhinotracheitis felis) rammer primært katte i alderen fra 3 til 6 måneder, men også voksne katte kan blive syge. Symptomerne starter med nysen, hvorefter der ses betændelse fra næse og øjne samt feber. Yderligere ses evt. hornhindesår og mundhulebetændelse med savlen. Infektionen kan vare 3-8 uger, hvor nogle udvikler en livslang infektion, der går i udbrud i stressede situationer. Denne tilstand med gentagne udbrud kaldes katte nysesyge.

Calicivirus

Calicivirus rammer primært katte i alderen fra 2 til 6 mdr. Der findes en mild og en svær form af Calicivirus. Ved den milde form ses let feber, nedsat ædelyst og sår på næse og tunge. Disse sår afheles på 5 til 7 dage. Ved den svære form ses yderligere sår i mundhule,  betændelse fra øjne og næse samt lungebetændelse. Forløbet er 7 til 10 dage, men der kan udvikles kroniske bærere. De kroniske bærere kan have sår i mundhule og flåd fra næsen.

Chlamydia

Chlamydia kan forebygges med vaccination. Chlamydia giver typisk vedvarende øjenbetændelse. I nogle tilfælde ser man samtidig tegn på influenza i form af flåd fra næsen og hoste. Symptomerne starter som oftest med vandlig flåd fra det ene øje samt tegn på smerter - katten kniber øjet sammen. Senere i forløbet ses spredning til det andet øje og at flådet bliver mere tyktflydende. Kattene smittes via kontakt med andre katte, eller indirekte, ved kontakt med foderskål, tæppe, mennesker eller lignende som syge katte har været i nærheden af.

Kattesyge (Felin panleukopeni)

Kattesyge kan forebygges gennem vaccination. Kattesyge (Felin panleukopeni) er forårsaget af parvovirus. Parvovirus giver symptomer i mave-tarmkanalen, såsom appetittab, opkast, diarré, (høj) feber. Derudover ses flåd fra næse og øjne, dehydrering der i værste fald fører til chok samt nedsat modstandskraft over for andre sygdomme. Det er ofte unge og uvaccinerede katte som rammes, og sygdommen har et hurtigt og volsomt forløb der kan ende i dødsfald. Kattene smittes som regel ved direkte kontakt med en smittet kat. Smitten kan dog også opstå ved indirekte kontakt, det vil sige at katten bliver smittet ved at være i kontakt med noget, som en smittet kat tidligere har været i kontakt med. Virus udskilles i afføringen og er sygdoms-fremkaldende selv efter lang tid i omgivelserne.

Feline leukæmi

Feline leukæmi forebygges med vaccination. Leukæmi er en virussygdom, der ødelægger de hvide blodlegemer og kan give anledning til kræft. Der er ingen typiske symptomer for katte-leukæmi, men mistanken kommer når katte der lever ude, eller katte som lever i større flokke, udviser symptomer såsom nedstemthed, vægttab, diarre, blod i afførringen, hævede lymfeknuder, blodmangel, gulfarvning af slimhinder, luftvejsproblemer, dårlige avlsresultater, udbrud af diverse infektioner og dårlig sårheling. Virussen udskilles primært gennem spyttet, hvorfor katte bliver smittet ved kontakt med en inficeret kat, ved soignering og slikning, men også ved bid. Hvis en drægtig hunkat er inficeret, bliver fostrene også smittet. En kat der er inficeret med leukæmi, kan godt være symptomfri og have "et godt liv", men denne udgør en stor smitterisiko og bør derfor isoleres fra andre katte og holdes indendøre. Feline leukæmi forebygges med vaccination. Man skal som ejer være opmærksom på at leukæmi vaccinen er en tilvalgsvaccine og ikke en del af basisvaccinationsprogrammet.

Vi anbefaler

Univet og dyrlægeorganisationen WSAVA anbefaler at

• Katte vaccineres hvert år, når der ønskes immunitet mod kattesyge, katteinfluenza, og chlamydia.
  • Kattekillinger vaccineres når de er 8, 12 og 16 uger gamle

Vaccinen består af

1. Katteinfluenza (felin viral rhinotracheitis og felin calicivirose)
  2. Kattesyge (felin panleukopeni)
  3. Clamydia.

Fælles for de to første sygdomme er, at deres forløb er dramatisk og kan have dødelig udgang, mens chlamydia hos katte typisk giver betændelse i øjne og øvre luftveje. Du kan tilvælge en vaccine mod felin leukæmi, en vaccine der skal gives årligt for at opnå fuld beskyttelse.