Hårsækmider (Demodekose)

Demodikose er en inflammatorisk parasitbetinget hudsygdom, som er karakteriseret ved et højere antal mider i huden end normalt. Tilstanden er primært en tilstand som findes hos hunde.

Hårsækmider er en normal bestanddel af hudfaunaen og findes i mindre antal hos alle hunde. Når der sker opformering af miderne til et stadie hvor der ses symptomer, skyldes dette genetiske og/eller immunologiske forhold.

Sygdommen kan give forskellige symptomer afhængig af, om det rammer en hvalp/unghund en voksen hund.

Hvalpe/unghunde:
Hos hvalpe og unghunde ses en form, hvor forandringer er lokaliserede og afgrænsede samt en generaliseret form, hvor forandringerne er udbredte på kroppen.

Symptomerne er kløe, hårtab, rødme, sekundær hudbetændelse, mørkfarvning og fortykning af huden.

Ved den lokaliserede og afgrænsede form ses at tilstanden helbreder sig selv, mens der ved den generaliserede form som ofte skal behandling til for at stoppe tilstanden samt de sekundære lidelser.

Voksne hunde:
Hos voksne hunde ses 3 former igen opdelt efter udbredelse og område der er afficeret. Generaliseret, pote og øre.

Hos de voksne hunde skyldes tilstanden ofte en forringelse af immunforsvaret som følge af sygdom for eksempel hormonelle forstyrrelser og kræft.

Hårsækmider kan være meget svære at behandle, så det kan tage måneder, nogen gange op til et år, før symptomerne forsvinder. Sekundære bakterieinfektioner behandles med antibiotika.

Fransk bulldog med hårsækmide infektion.

hårsækmide, univet, dyrlæge, hudproblem hårsækmide, univet, dyrlæge, hudproblem hårsækmide, univet, dyrlæge, hudproblem