Hundens vaccinationsprogram

Vi anbefaler, at alle hvalpe gennemgår et vaccinationsprogram med to vaccinationer, ved 8 og 12 ugers alderen, samt at de bliver revaccineret mod hundesyge, leverbetændelse og parvovirus hvert tredje år og mod parainfluenza (kennelhoste), leptospirose (rottesyge) og evt. borrelia hvert år.

Når man taler om vacciner, skelnes der mellem kernevacciner og risikobaserede vacciner.

Den internationale dyrlægeorganisation WSAVA har på baggrund af studier udarbejdet en række anbefalinger. WSAVA anbefaler, at man højst vaccinerer hvert tredje år med kernevaccinerne.

Kernevaccinen består af 3 dele: hundesyge, leverbetændelse og parvovirusdiarré. Fælles for de tre sygdomme er, at deres forløb er dramatisk og kan have dødelig udgang.

Læs mere om:

De risikobaserede vacciner vælges ud fra den enkeltes hunds behov. En hund er ikke bare en hund. Nogle hunde lever et liv og har en adfærd, der betinger, at hunden skal vaccineres hvert år, mens andre igen kan nøjes med hvert tredje år. Eksempler på risikobaserede vacciner er mod sygdommene Borreliose, kennelhoste og Leptospirose.

Borrelia er en bakterie som overføres med flåter. Borreliose kan give akut lammelse, men det mest normale er ledsmerter og deraf følgende haltheder.

Parainfluenza er en del af det sygdomskompleks, der giver kennelhoste. Kennelhoste er en meget generende tør hoste, som i værste tilfælde kan føre til lungebetændelse.

Leptospirose skyldes en bakterie, som bæres af rotter og mus, og som findes i stillestående vand og vandpytter. Sygdommen er næsten umulig at helbrede, hvis hunden først er blevet syg. Endvidere kan bakterien overføres til mennesker.